MOB / Epirb
Boje morskie EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) to nadajniki radiowe, które uruchamiają alarm o niebezpieczeństwie na całym świecie za pośrednictwem satelitów i mogą być precyzyjnie zlokalizowane w celach ratunkowych. EPIRB są częścią GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System). Podczas gdy zasięg radia VHF i radia dotykowego jest ograniczony, odbiór morskich nadajników alarmowych EPIRB jest nieograniczony. Satelity geostacjonarne systemu COSPAS/SARSAT odbierają sygnał SOS z radiopławy EPIRB i przesyłają go do stacji naziemnych, z których aktywowane jest najbliższe centrum koordynacji ratownictwa. GPS jest zintegrowany z boją ratunkową, umożliwiając określenie pozycji poszkodowanego. Centrum kontroli ratownictwa RCC jest powiadamiane w ciągu kilku minut. Rozpoczęcie akcji poszukiwawczo-ratowniczej przez najbliższe centrum ratownictwa morskiego SAR zajmuje średnio około godziny. To sprawia, że EPIRB jest prawdziwym ratunkiem na pełnym morzu. Pozycjonowanie satelitarne zapewnia dokładność około 100 metrów, co umożliwia szybkie i skuteczne poszukiwania.
Od 2009 roku radiopławy EPIRB sygnalizują niebezpieczeństwo wyłącznie na międzynarodowej częstotliwości 406 MHz. Starsze radiopławy EPIRB nadają wyłącznie na częstotliwości alarmowej 121,5 MHz, która nie jest częścią GMDSS. Dlatego starsze urządzenia nie mogą już uczestniczyć w tym systemie bezpieczeństwa. Obecne radiopławy EPIRB działają na częstotliwości 406 MHz z dodatkową częstotliwością 121,5 MHz do naprowadzania z bliskiej odległości. Częstotliwość 121,5 MHz jest używana na przykład przez helikoptery i DGzRS.
Wysokiej jakości nadajniki alarmowe uruchamiają alarm w ciągu 60 sekund od aktywacji, z czasem transmisji wynoszącym co najmniej 48 godzin w przypadku większych urządzeń, a w niektórych przypadkach nawet 96 godzin. Radiopławy EPIRB można zaprogramować z indywidualnym identyfikatorem wykorzystującym nazwę statku, nazwę właściciela i numer MMSI. Oznacza to, że zaalarmowane centrum ratunkowe jest bezpośrednio informowane o tożsamości ofiary. Zgodnie z konwencją SOLAS, radiopławy EPIRB są obowiązkowe dla statków morskich o pojemności co najmniej 300 GT oraz dla innych statków, które muszą być w nie wyposażone, na przykład przewożących pasażerów. Organizatorzy regat oceanicznych również wymagają, aby statki były wyposażone w radiopławy ratunkowe. Urządzenia te są kompaktowe, wodoodporne, wyporne i lekkie - stanowią idealne wyposażenie awaryjne dla tratwy ratunkowej. Ponadto są one często wyposażone w potężną latarkę. Żywotność baterii wynosi do 6 lat - znacznie dłużej niż okres konserwacji tratwy ratunkowej. Radiopławy EPIRB są uruchamiane ręcznie w sytuacji awaryjnej lub automatycznie w kontakcie z wodą powyżej określonego ciśnienia. W żegludze komercyjnej są one zatem montowane na pokładzie w uchwycie, który automatycznie wyrzuca boję ratunkową w kontakcie z wodą.
PLB (Personal Locator Beacons) to małe, przenośne radiopławy EPIRB, które są noszone przy sobie i działają na tej samej zasadzie. Są one zatem bardzo skutecznym systemem ratunkowym w sytuacjach awaryjnych, gdy dana osoba wypadła za burtę. Mogą być przymocowane do kamizelki ratunkowej i są wyposażone w światło ratunkowe lub stałe światło. Mogą być aktywowane ręcznie lub automatycznie. PLB są rozsądnym i niedrogim dodatkiem do wyposażenia bezpieczeństwa podczas ambitnych podróży morskich. PLB zawierają również małe nadajniki awaryjne, które uruchamiają alarm za pośrednictwem systemu AIS o zasięgu około 4 mil morskich.