Tratwy ratunkowe

-6%
Tratwa ratunkowa Lalizas Leisure-Raft dla 4 do 6 osób
4 019,95 zł 4 289,95 zł
-7%
Tratwa ratunkowa SeaCurity "SEAMASTER" Offshore
Warianty 5 389,95 zł
5 939,95 zł 6 329,95 zł
-6%
Tratwa ratunkowa Lalizas Leisure-Raft dla 4 do 6 osób
Warianty 4 019,95 zł
4 729,95 zł 5 229,95 zł
-7%
Tratwa ratunkowa SeaCurity "SEAMASTER" Offshore
Warianty 5 389,95 zł
6 219,95 zł 6 769,95 zł
-6%
Tratwa ratunkowa Lalizas Leisure-Raft dla 4 do 6 osób
Warianty 4 019,95 zł
5 279,95 zł 5 499,95 zł
-3%
Tratwa ratunkowa Plastimo "Cruiser" wybrzeże
Warianty 6 489,95 zł
7 429,95 zł 7 589,95 zł
-16%
Tratwa ratunkowa Lalizas International ISO 9650-1
-3%
Tratwa ratunkowa Plastimo "Cruiser" wybrzeże
-7%
Tratwa ratunkowa SeaCurity "SEAMASTER" Offshore
Warianty 5 389,95 zł
6 769,95 zł 7 149,95 zł
-3%
Tratwa ratunkowa Plastimo "Cruiser" wybrzeże
Warianty 6 489,95 zł
7 429,95 zł 7 699,95 zł
-6%
Tratwa ratunkowa Lalizas Leisure-Raft dla 4 do 6 osób
Warianty 4 019,95 zł
5 779,95 zł 6 049,95 zł
-3%
Tratwa ratunkowa Plastimo "Cruiser" wybrzeże
Warianty 6 489,95 zł
8 249,95 zł 8 419,95 zł
-16%
Tratwa ratunkowa Lalizas PB
Od 5 719,95 zł 6 819,95 zł

Istnieją wysokie wymagania i regulacje prawne dotyczące wyposażenia statków i jachtów w tratwy ratunkowe. Tratwa ratunkowa jest niezbędna dla jachtów morskich na pełnym morzu, ale ma również sens w obszarach przybrzeżnych. Tylko tratwa ratunkowa może uratować życie w sytuacji awaryjnej na morzu, gdy statek zaginie lub zatonie. Zapewnia ona załodze bezpieczeństwo i ochronę do czasu przybycia na miejsce akcji ratunkowej. Umożliwia dłuższy czas przetrwania, a także chroni przed falami i zimnem.

Najważniejsze cechy tratw ratunkowych

Tratwy ratunkowe są projektowane i wyposażane w różny sposób w zależności od obszaru i wymagań rejsu. W przypadku tratw przeznaczonych do użytku na morzu, korpusy wypornościowe składają się z co najmniej dwukomorowego systemu węży. Kilka komór powietrznych zapewnia większe rezerwy bezpieczeństwa w przypadku uszkodzenia i utraty ciśnienia. Podwójna podłoga chroni przed zimnem, a dach przed rozpryskami i falami. Na wzburzonym morzu odpowiednio zwymiarowane worki wywrotne powinny zapewnić stabilność na wodzie i w znacznym stopniu zapobiec wywróceniu się łodzi. W przypadku wywrotki wyspa musi być samowywrotna ze względu na swoją wyporność. Standardowym wyposażeniem tratwy ratunkowej są kotwice, wiosła, miechy i materiały naprawcze. Praktyczny system wsiadania z drabinką jest absolutnie niezbędny, aby umożliwić bezpieczne i szybkie wejście na pokład tratwy. Materiał, z którego wykonana jest tratwa ratunkowa musi być odporny na ścieranie i warunki atmosferyczne oraz oczywiście całkowicie hermetyczny i wodoszczelny. Specjalnie zgrzewane tworzywa PVC są również trudnopalne i pozostają elastyczne nawet przy dużych wahaniach temperatury. Oprócz standardowego wyposażenia, tratwa ratunkowa może być wyposażona w dodatkowy sprzęt ratunkowy i awaryjny, w zależności od obszaru działania. Obejmuje to nadajnik awaryjny EPIRB, telefon komórkowy VHF, wodę, żywność i leki. Tratwy ratunkowe są dobrą alternatywą dla jachtów podróżujących w pobliżu wybrzeża lub na większych wodach śródlądowych, jeśli spodziewana jest szybka akcja ratunkowa.

Międzynarodowa konwencja IMO z przepisami SOLAS reguluje obowiązek wyposażenia statków w tratwy ratunkowe. Muszą one być certyfikowane zgodnie z normami ISO i posiadać zatwierdzenie ISAF. Tratwy ratunkowe są obowiązkowe dla żeglugi komercyjnej i rekreacyjnej, która podlega obowiązkowemu wyposażeniu. Obejmuje to również, na przykład, statki czarterowe, jachty szkoleniowe i tradycyjne statki.

Przechowywanie tratw ratunkowych

Tratwy ratunkowe są dostarczane w workach do pakowania lub w sztywnych pojemnikach. Worki do pakowania są bardziej elastyczne i łatwiejsze do przechowywania. Są one jednak również bardziej wrażliwe na ciśnienie i uszkodzenia. Tratwy ratunkowe muszą nadmuchiwać się automatycznie nawet w temperaturach ujemnych i wysokich. Niemniej jednak powinny być przechowywane w suchym i wolnym od mrozu miejscu podczas przechowywania zimą. Zapobiega to tworzeniu się skroplin i uszkodzeń spowodowanych zamarzaniem wilgoci w pojemniku.

To należy mieć na uwadze

Rozmiar tratwy ratunkowej zależy od liczby osób zwykle podróżujących na pokładzie. Powinna ona dokładnie odpowiadać liczebności załogi. Jeśli tratwa ratunkowa jest zbyt duża, rozbitkowie będą mieli niewielkie wsparcie. Z drugiej strony, im ciaśniej i bliżej siebie siedzą, tym mniejsze jest pole manewru. Umiejscowienie tratwy ratunkowej na pokładzie zależy od jej rozmiaru i konstrukcji łodzi. Zasadniczo tratwa ratunkowa musi być szybka i łatwa do rozłożenia w sytuacji awaryjnej. Najlepszym miejscem do tego jest pokład. Tratwy ratunkowe w sakwach, na przykład przechowywane w schowkach pod kojami, nie mogą być wystarczająco szybko wniesione na pokład w sytuacji awaryjnej. Dla kontenerów dostępne są specjalne uchwyty na tratwy ratunkowe do montażu na pokładzie lub na relingu. Idealnym rozwiązaniem jest przymocowanie go do pompki. Jest to najlepszy sposób na aktywację tratwy ratunkowej. Pojemnik jest uwalniany z uchwytu i wyrzucany za burtę. Linka, która również uruchamia zwolnienie, łączy tratwę ratunkową z łodzią do momentu wejścia załogi na pokład. Dopiero wtedy można ją odciąć od tratwy ratunkowej. Ze względów bezpieczeństwa linka ma z góry określony punkt zerwania, dzięki czemu tratwa ratunkowa może odłączyć się od tonącej łodzi i nie jest ciągnięta.

Niezawodne działanie tratwy ratunkowej zależy w dużej mierze od regularnej konserwacji. Tratwa ratunkowa na pokładzie jest narażona na znaczne obciążenia spowodowane temperaturami, promieniowaniem UV i obciążeniami mechanicznymi. Każda tratwa ratunkowa ma okresy konserwacji określone przez producenta. Należy ich przestrzegać, aby nie utracić ochrony ubezpieczeniowej i nie narazić się na roszczenia osób trzecich w przypadku uszkodzenia. Konserwacja może być przeprowadzana wyłącznie przez autoryzowane firmy specjalistyczne. Zakres konserwacji obejmuje sprawdzenie stanu tratwy i zbiornika, wymianę uszczelek, wymianę wyposażenia, test funkcjonalny głowicy zapłonowej, test szczelności i test ciśnieniowy każdej komory, a także test funkcjonalny wszystkich zaworów.

Ostatnio oglądane produkty