Inst. elektr.

Pokładowy system elektryczny na statku podlega niezwykle wysokim wymaganiom. Cały system elektryczny jest narażony na szczególne obciążenia ze względu na warunki pogodowe, wilgotność, promieniowanie UV, wibracje i inne czynniki. Podstawą tego systemu są morskie akumulatory pokładowe, które są najważniejszym elementem całego systemu. W Compass24 znajdziesz wiele rodzajów akumulatorów pokładowych, które służą jako akumulatory rozruchowe lub zasilające.

Konwencjonalne akumulatory kwasowo-ołowiowe mają ograniczone zastosowanie na łodzi. Nie są one odporne na przechyły, są wrażliwe na głębokie rozładowania i generalnie są przeznaczone do dużych prądów rozładowania, takich jak w przypadku rozrusznika. Akumulatory żelowe są całkowicie bezobsługowe. Kwas jest osadzony w żelu, a obudowa jest uszczelniona. Dzięki temu są odporne na przechylanie i mogą być instalowane w dowolnej pozycji. Nowa generacja akumulatorów AGM to najpotężniejsze i najtrwalsze urządzenia do magazynowania energii w układzie elektrycznym pojazdu. Mają bardzo solidną konstrukcję, mogą pochłaniać i dostarczać duże prądy, mogą wytrzymać głębokie rozładowania i są całkowicie odporne na przechylanie i wycieki. Niezbędne jest monitorowanie akumulatorów, ich stanu naładowania i zużycia, aby zapobiec awarii ważnych systemów z powodu rozładowanych akumulatorów na wczesnym etapie. Najlepszym narzędziem jest monitor akumulatora, który przez cały czas wyświetla pojemność, prąd ładowania i zużycie energii. Akumulatory są ładowane przy użyciu zasilania z lądu, alternatorów, agregatów prądotwórczych i modułów słonecznych. Ładowarki, które przekształcają prąd zmienny 220 V z zasilania z lądu w prąd ładowania 12 V dla akumulatora, muszą być wyposażone w specjalną technologię ładowania z krzywą charakterystyki IUOU. Są one odpowiednie dla wszystkich typów akumulatorów. Zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją i zwarciem powinno być zintegrowane.

Moc wyjściowa alternatora silnika jako generatora prądu musi być dostosowana do pojemności akumulatora. Potężne odbiorniki, takie jak dziobowe stery strumieniowe, wciągarki kotwiczne lub wciągarki elektryczne, w szczególności wymagają dużych prądów z akumulatorów, które muszą być natychmiast wyrównane przez generator. Moduł solarny jest praktycznym rozwiązaniem kompensującym mniejsze rozładowania. Dostępne są sztywne i elastyczne moduły słoneczne, w zależności od opcji montażu na łodzi. Należy unikać zacienienia modułu, nawet częściowego, ponieważ znacznie zmniejsza to jego wydajność. Prostowniki to konwertery napięcia, które przekształcają prąd zmienny 230 V w prąd stały 12 lub 24 V. Mogą być używane do zasilania urządzeń elektrycznych, które działają tylko z napięciem stałym, takich jak przenośne lodówki, notebooki, telefony komórkowe, radia i ładowarki. Wysokiej jakości konstrukcja jest szczególnie ważna w przypadku prostowników, aby wykluczyć szkodliwe wahania napięcia i umożliwić ciągłe obciążenia. Inwertery, które generują prąd przemienny 230 V z prądu stałego pokładowego zasilacza 12 V, są coraz częściej stosowane na pokładzie. Moc wyjściowa falownika musi odpowiadać poborowi mocy odbiornika. Zintegrowany obwód priorytetowy dla zasilania z lądu zapewnia automatyczne przełączanie.

Zdecydowanie warto sporządzić aktualny bilans energetyczny na początku nowego sezonu. Z biegiem czasu często dodawane są nowe źródła zużycia. Panele przełączników mogą również wymagać rozbudowy lub ponownej instalacji. Dzięki nowym źródłom światła, takim jak żarówki LED i halogenowe, zużycie energii elektrycznej można znacznie zmniejszyć, zwłaszcza w przypadku oświetlenia wewnętrznego. Wymianie podlegają tylko żarówki. Diody LED są obecnie zatwierdzone również do świateł pozycyjnych. Mocne reflektory zużywają dużo energii z układu elektrycznego pojazdu. Alternatywą mogą być nowoczesne reflektory z technologią LED i akumulatorami.

Okablowanie instalacji elektrycznej łodzi powinno być regularnie sprawdzane i w razie potrzeby mierzone. Z biegiem lat wilgoć często powoduje korozję wewnątrz kabla, która nie jest bezpośrednio widoczna z zewnątrz. Wskazuje na to osad na odizolowanych kablach miedzianych i stykach. Znacząco zmniejsza to przewodność kabla, co może prowadzić do gorszego odbioru i wydajności transmisji, na przykład w kablu koncentrycznym urządzenia VHF. Compass24 oferuje wysokiej jakości markowe produkty do pokładowego sprzętu elektrycznego i akcesoriów jachtowych.