Autopiloty rumplowe
Piloci rumpla sterują łodzią lub jachtem za pomocą rumpla. Jest to dźwignia służąca do sterowania łodzią, znana również jako drążek sterowy lub drążek steru i jest ważną częścią urządzenia sterowego. Istnieje pięć różnych pilotów rumpla firm Simrad i Raymarine, a ich wymiary montażowe są niemal identyczne. Z tego powodu można je łatwo wymieniać. Simrad oferuje modele TP 10, TP 22 i TP 32, a Raymarine modele ST 1000 + i ST 2000 +.
Piloty rumplowe - Elektryczny system samosterujący z autopilotami
Sterowanie odbywa się bezpośrednio przez autopiloty. Nadal jednak konieczne jest ręczne wprowadzenie pożądanego kursu łodzi. Warto wiedzieć, że należy to robić zawsze w przeciwnym kierunku. Konkretnie oznacza to, że musisz przełożyć rumpel na lewą burtę, jeśli chcesz płynąć na prawą. I odwrotnie, ustaw rumpel na prawą burtę, jeśli chcesz sterować na lewą burtę. Po dokonaniu ustawień, elektryczny system autopilota zajmuje się wszystkim innym. Aby zapewnić bezpieczne i niezawodne sterowanie za pomocą autopilota, system autopilota korzysta z różnych źródeł danych. Mogą to być np. czujniki wiatru, dane GPS, zewnętrzny NMEA 2000 lub kompas elektroniczny.
Piloty do rumpla - możliwe zastosowania - zalety i wady
Piloty z rumplem bardzo dobrze sprawdzają się na łodziach rybackich, pontonach czy małych żaglówkach. Są tanie w zakupie i łatwe w montażu. Po wykonaniu tej czynności, elektryczny popychacz przejmuje mechaniczne działanie na rumpel. Wadą pilotów z rumpelami jest to, że napęd nie jest zbyt mocny. Z tego powodu nie są one polecane przy silnych falach i są używane niemal wyłącznie przy pięknej pogodzie. Nadają się one również tylko w ograniczonym zakresie lub wcale nie nadają się do większych łodzi lub jachtów.