
JAKIE SĄ RODZAJE PODGRZEWACZY DO ŁODZI?
Chłodna pora roku może oznaczać, że w łodzi szybko robi się niekomfortowo. Z grzejnikiem na pokładzie pozostaje jednak przytulny i ciepły przez cały rok. Z pomocą nagrzewnicy można przedłużyć sezon żeglarski na zimną porę roku i znacznie zwiększyć komfort na pokładzie. Ale jakie systemy grzewcze są dostępne i które najlepiej nadają się do Twojej łodzi?
Dlaczego przydaje się ogrzewanie pokładowe?
Wilgotny chłód nie tylko sprzyja rozwojowi pleśni na łodzi, ale także znacznie obniża osobiste samopoczucie na pokładzie. Klimat wewnętrzny jest określany zarówno przez temperaturę, jak i wilgotność, na które można wpływać poprzez stosowanie grzejników, wentylacji lub klimatyzacji. Z pomocą grzejnika do łodzi można znacznie zwiększyć komfort na pokładzie i wydłużyć sezon.
Jakie są rodzaje podgrzewaczy do łodzi?
Istnieje wiele rodzajów grzejników do łodzi, przy czym wielkość łodzi i przestrzeń na pokładzie określają optymalny typ. Ale jakie są wady lub zalety poszczególnych typów?
Piec węglowy
Proste piecyki węglowe spotykane są głównie na starszych łodziach. Kuchenki pasują nawet na małych łodziach, drewno jest dostępne jako flotsam na plażach, a brykiety w prawie każdym sklepie z narzędziami. Ale paliwo zajmuje miejsce.
Piece węglowe pozwalają na najdrobniejszą regulację ogrzewania przy dobrej wydajności grzewczej dzięki czułej regulacji powietrza nawiewanego.
Jednakże, dobra wentylacja pomieszczenia (zawsze zostawiajcie luki lub kominy otwarte na oścież) jest niezbędna, ponieważ piec potrzebuje dużo tlenu do funkcjonowania. Niedogodnością są również dość wysokie koszty zakupu, jak również ewentualnie wymagane środki konwersji dla bezpiecznego użytkowania.
Wentylator grzewczy
Klasyczny termowentylator posiada żarnik, który nagrzewa się powoli. Za pomocą wentylatora ciepło z żarnika jest wydmuchiwane do pomieszczenia. Dzięki zastosowaniu wentylatora nawet mały grzejnik może ogrzać duże pomieszczenie.
Wadą jest to, że termowentylator jest zazwyczaj zasilany napięciem 230 V, więc może być używany tylko z zasilaniem lądowym w porcie. Ponadto termowentylator emituje stosunkowo duży hałas. Termowentylator jest idealny jako ogrzewanie dodatkowe, ale jako główne źródło ciepła podnosi rachunek właściciela łodzi.
Ogrzewanie podczerwienią
Grzejniki podczerwieni nadają się jako ogrzewanie hybrydowe lub dodatkowe: w kabinie lub w zadaszonych pomieszczeniach pokładowych. Ogrzewanie na podczerwień można łatwo zamontować na ścianie, suficie, gankach, słupach namiotowych lub parasolach przeciwsłonecznych. Ponadto ma długą żywotność i jest mało podatny na usterki. System grzewczy wielokrotnie zmniejsza zużycie energii w porównaniu z termowentylatorami, ponieważ ogrzewanie pokładowe ogrzewa tylko oświetlone powierzchnie i przedmioty, a nie powietrze otoczenia.
Z automatycznym zabezpieczeniem przed przegrzaniem, grzejniki na podczerwień są bardzo bezpieczne: Grzejnik na podczerwień zapewnia natychmiastowe ciepło bez czasu prowadzenia. Grzejnik morski można podłączyć do gniazdka 230 V. Wady ogrzewania na podczerwień znajdują odzwierciedlenie w komforcie: jeśli element grzewczy jest umieszczony bezpośrednio nad obszarem przez dłuższy czas, powstaje ciepło, które czasami jest nie do zniesienia. Dodatkowo ogrzewanie potrzebuje dużo energii elektrycznej, a więc jest dość drogie.
Grzejnik wodny
Grzejniki wodne wytwarzają ciepło poprzez spalanie w zamkniętej komorze spalania, a następnie rozprowadzają je po całej łodzi. W tym przypadku to nie powietrze transportuje energię cieplną, ale woda. Ogrzana woda przenoszona jest rurami do kabin. Potrzebna jest pompa obiegowa, która działa na zasadzie 12 V.
W kabinach woda przechodzi przez grzejniki, które dostarczają ciepło do poszczególnych pomieszczeń. Zalety wynikają z faktu, że termostatyczne zawory regulacyjne mogą być regulowane indywidualnie bez wpływu na inne grzejniki w instalacji. Woda jest też lepszym akumulatorem ciepła niż powietrze, więc można ustalić stałą temperaturę. Wraz z kotłem może nawet ogrzewać wodę użytkową.
Wady wynikają z długiego czasu, jakiego potrzebują podgrzewacze wody, aby osiągnąć pożądaną temperaturę. Nagrzewnice wodne są często odpowiednie dla większych łodzi, ale instalacja jest znacznie bardziej skomplikowana niż w przypadku nagrzewnicy ciepłego powietrza, a modernizacja trudniejsza.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze grzejnika do łodzi?
Przy zakupie grzejnika do łodzi należy najpierw wziąć pod uwagę wielkość łodzi. Ogrzewanie jachtowe powinno nie tylko pasować do łodzi, ale także zapewniać ciepło na jak największej powierzchni. W przypadku większych łodzi sensowny jest drogi podgrzewacz z rozbudowaną instalacją, np. Na małych łodziach już dobrze sprawdzają się termowentylatory.
W dodatku należy zadać sobie pytanie, który grzejnik oferuje największy komfort osobisty.
Oczywiście należy również wziąć pod uwagę takie aspekty jak zużycie energii elektrycznej czy normy bezpieczeństwa.
- Dla miłośników żeglarstwa, którzy często przebywają na lądzie, odpowiednie są systemy grzewcze zasilane z lądu.
- Jednakże, jeśli jesteś na wysokim morzu przez wiele dni, będziesz potrzebował innego systemu ogrzewania łodzi, który nie wymaga zasilania z lądu.
- Niektóre systemy grzewcze wymagają wystarczającej wentylacji, więc to również należy uwzględnić w decyzji o zakupie.
Często zadawane pytania - FAQs
Czym są grzejniki do łodzi?
Ogrzewacze do łodzi to systemy grzewcze, które zapewniają przytulną i ciepłą kabinę, gdy na zewnątrz szaleje pogoda.
Do czego służy ogrzewanie łodzi?
Ogrzewacze do łodzi służą do zwiększenia komfortu na pokładzie i przedłużenia sezonu. Szczególnie wiosną i jesienią, gdy temperatury mogą spaść poniżej zera, ogrzewanie łodzi może zrobić zauważalną różnicę.