Kierownice
Dobre koło sterowe to nie tylko kwestia wyglądu, ale także jakości. Prawie żadna inna część statku nie jest używana tak intensywnie jak koło sterowe, czy to na motorówkach, jachtach żaglowych, czy nawet większych statkach. Koła sterowe są wykonane z różnych materiałów. Jeśli decydującym kryterium jest waga, dobrym wyborem będzie lekka kierownica aluminiowa. Powinna być ona wykonana z wysokiej jakości stopu odpornego na działanie wody morskiej. Koła sterowe ze stali nierdzewnej są przeważnie stosowane na jachtach żaglowych, ponieważ są bardzo wytrzymałe i odporne na korozję. Konstrukcja szprych jako połączenia między pierścieniem a piastą musi być bardzo stabilna. Kierownica musi być również w stanie wytrzymać siły rozciągające i ściskające.
Tworzywo sztuczne jest materiałem wybieranym w przypadku mniejszych pontonów i łodzi motorowych. Bardzo lekkie kierownice nie obciążają wagi łodzi ani mechanizmu sterowego. Małe koło ręczne, często z obrotowym uchwytem, jest używane do sterowania małymi motorówkami lub żaglówkami motorowymi. Obrotowy uchwyt umożliwia bardzo szybkie obracanie kołem jedną ręką i odpowiednie przesuwanie steru. Sterowanie za pomocą rumpla jest znacznie bardziej bezpośrednie niż za pomocą koła sterowego, ale wymaga znacznie więcej wysiłku od sternika. Dlatego też na większych jachtach stosuje się również boje na rumplu, aby zmniejszyć siłę.
Klasyczne koła sterowe wykonane z mahoniu lub drewna tekowego można znaleźć nie tylko na tradycyjnych jachtach żaglowych, ale także na starszych jachtach motorowych. Drewniane koła sterowe dostępne są w wersji z pierścieniem lub z samymi szprychami. Odpowiednia średnica koła sterowego zależy od wielu czynników. Im mniejsza średnica, tym więcej obrotów i wysiłku potrzeba. W rezultacie zbyt małe koła sterowe nie zapewniają optymalnego przenoszenia mocy, zwłaszcza na jachtach żaglowych, a sterowanie nimi staje się męczące. Bardzo małe kierownice utrudniają również płynne sterowanie łodziami motorowymi z silnikami zaburtowymi.
Przyczepność i wyczucie kierownicy zależy od średnicy pierścienia i powłoki. W przypadku solidnej osłony wykonanej z odpornej na słoną wodę skóry lub tworzywa sztucznego, dłonie nie będą się ślizgać, a osłona będzie cieplejsza niż czyste drewno lub metal. Kierownice są zwykle dostarczane ze standardowym stożkiem, ale w przypadku niektórych układów kierowniczych należy go zmniejszyć. Piasta kierownicy musi dokładnie pasować do mocowania pod względem średnicy i uzębienia, aby zapobiec luzom i uszkodzeniom. compass24 oferuje duży wybór kierownic i akcesoriów do kierownic.