Oświetlenie nawigacyjne

Światła pozycyjne

Bezpieczeństwo na wodzie jest najwyższym priorytetem. Odpowiednie oświetlenie łodzi odgrywa tu kluczową rolę. Nasz przewodnik wyjaśnia wszystko, co musisz wiedzieć o znaczeniu oświetlenia nawigacyjnego.

Dowiedz się więcej
-20%
Praca bateryjna 360
167,95 zł 208,95 zł

Światła pozycyjne

Bezpieczeństwo na wodzie jest najwyższym priorytetem. Odpowiednie oświetlenie łodzi odgrywa tu kluczową rolę. Nasz przewodnik wyjaśnia wszystko, co musisz wiedzieć o znaczeniu oświetlenia nawigacyjnego.

Dowiedz się więcej
-34%
Lampy nawigacyjne - zestaw 4 szt.
Od 289,95 zł 439,95 zł

Światła pozycyjne

Bezpieczeństwo na wodzie jest najwyższym priorytetem. Odpowiednie oświetlenie łodzi odgrywa tu kluczową rolę. Nasz przewodnik wyjaśnia wszystko, co musisz wiedzieć o znaczeniu oświetlenia nawigacyjnego.

Dowiedz się więcej

Statki rekreacyjne, takie jak żaglówki i motorówki, podlegają międzynarodowym przepisom IMO dotyczącym świateł nawigacyjnych. Dla bezpieczeństwa żeglugi i uniknięcia kolizji, statek musi posiadać światła nawigacyjne, znane również jako latarnie nawigacyjne, w nocy i przy ograniczonej widoczności. To, które światło pozycyjne jest używane w którym miejscu na łodzi, zależy od rodzaju napędu i długości. Stosowanie świateł na jednostkach pływających regulują przepisy dotyczące zapobiegania kolizjom (KVR), a w Niemczech przepisy Seeschifffahrtsstraßen-Ordnung.

Kolory świateł nawigacyjnych to zielony na prawej burcie, czerwony na lewej burcie i biały dla światła rufowego lub światła obrysowego i światła parowca. Światło holownicze jest zamontowane na rufie, ale świeci na żółto zamiast na biało. Łodzie o długości do 7 metrów muszą posiadać tylko białą latarnię w pełnym okręgu, a od 7 metrów długości żaglówki i łodzie motorowe muszą mieć również latarnię boczną po każdej stronie statku. Statki żaglowe o długości do 20 m mogą mieć światła rufowe i boczne w jednym świetle, tak zwanej trójkolorowej latarni (zwykle zasilanej napięciem 12 V - 24 V), połączonej na maszcie. Przepisy dotyczące świateł pozycyjnych mają zastosowanie do pojazdów w ruchu. Ponadto obowiązują dalsze przepisy dotyczące prowadzenia świateł. Obejmują one w szczególności światła kotwiczne i sygnalizacyjne. Istnieją również pewne światła obrysowe dla przyczep i naczep łodzi, które muszą być zamontowane w różnych pozycjach w zależności od wielkości łodzi.

Federalna Agencja Morska i Hydrograficzna jest odpowiedzialna za testowanie i zatwierdzanie latarni morskich. Każde światło musi zostać przetestowane i zatwierdzone. Nie dotyczy to latarni na śródlądowych drogach wodnych, które nie podlegają rozporządzeniu w sprawie śródlądowych dróg wodnych. Latarnie, które nie są zatwierdzone przez DHI, nie mogą być używane przez jednostki pływające na wodach przybrzeżnych i na pełnym morzu. Światła nawigacyjne LED są teraz dozwolone. Technologia LED ma wiele zalet. Żywotność tego źródła światła jest znacznie dłuższa, diody LED są bardziej ekonomiczne i odporne na wstrząsy i wibracje.

Obudowa i mocowanie światła nawigacyjnego muszą spełniać wymogi eksploatacji morskiej. Konstrukcja musi być odporna na wstrząsy i uderzenia, wodę morską i pęknięcia, a materiał musi być odporny na promieniowanie UV i korozję. Precyzyjna optyka musi zapewniać dokładną emisję określonych sektorów. W przypadku instalacji na stałe należy zadbać o stabilny i wolny od drgań montaż.

Ostatnio oglądane produkty