WŁAŚCIWY ŚRODEK PRZECIWPOROSTOWY DLA TWOJEJ ŁODZI: KOLOR, PIELĘGNACJA I ŚRODKI KONSERWACYJNE


W miarę upływu czasu, farba na Twojej łodzi zużywa się i traci swój dawny piękny blask. W efekcie kadłub łodzi również nie jest już chroniony. Aby przywrócić łodzi jej pierwotny wygląd, potrzebuje ona nowej warstwy farby.

Środki przeciwporostowe są stosowane na łodziach, aby zapobiec osiedlaniu się i rozwojowi różnych organizmów na łodziach lub statkach. Ale które farby są najlepsze do konkretnych zastosowań i jaka pielęgnacja i konserwacja jest wymagana dla różnych farb, aby utrzymać je w dobrym stanie? Poniższy artykuł zawiera wszystkie odpowiedzi na temat farb do łodzi i antyfoulingu.

Jakie są rodzaje farb do łodzi i do czego służą?

Istnieją różne rodzaje farb do łodzi, takie jak jednoskładnikowe i dwuskładnikowe farby do łodzi. Do tego dochodzą jeszcze specjalne farby antypoślizgowe i antyporostowe. Wybór w specjalistycznym handlu jest teraz gigantyczny. Do odświeżenia farby na łodzi nadają się jednoskładnikowe i dwuskładnikowe farby do łodzi.

Jakie są zalety jednoskładnikowych farb do łodzi?

Jednoskładnikowe farby do łodzi są idealne do naprawy zadrapań lub plam. Lakier jest również łatwy w aplikacji i wysycha dzięki samoczynnemu odparowaniu rozpuszczalnika. Ten rodzaj lakieru jest odporny na warunki atmosferyczne, dzięki czemu można go stosować zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz łodzi. Elastyczna jednoskładnikowa farba do łodzi nadaje się również do łodzi drewnianych i innych typów kadłubów.

Lakiery jednoskładnikowe

-44%
Toplac Plus
Od 95,95 zł 170,95 zł (255,87 zł / 1 l)
-42%
Super Gloss HS (farba o wysokim połysku) - INTERNATIONAL
Od 167,95 zł 289,95 zł (223,93 zł / 1 l)
-13%
Hempel Lakier Klasyczny
Od 143,95 zł 164,95 zł (191,93 zł / 1 l)

Dwuskładnikowa farba do łodzi

Dwuskładnikowa farba do łodzi najlepiej sprawdzi się, jeśli szukasz farby odpornej na warunki atmosferyczne i ścieranie. Składa się ona z bazy poliuretanowej i utwardzacza. Dwuskładnikowa farba do łodzi wysycha poprzez polimeryzację.

W interakcji z odparowaniem rozpuszczalników zachodzi reakcja chemiczna i na podłożu tworzy się specjalny kolorowy film. Jednak dwuskładnikowe farby do łodzi są znacznie trudniejsze do zastosowania niż jednoskładnikowe farby do łodzi. Podczas ich stosowania należy nosić odpowiednią odzież ochronną (gogle, rękawice i maski).

Jakie są zalety dwuskładnikowych farb do łodzi?

Dwuskładnikowe farby do łodzi mają również wiele zalet: ich wysokiej jakości wykończenie i długa trwałość sprawiają, że są szczególnie błyszczące. Dwuskładnikowa farba do łodzi ma również doskonałe właściwości adhezyjne. Do malowania farbami dwuskładnikowymi często stosuje się opryskiwacz, ale można też używać wałków i pędzli.

Lakiery dwuskładnikowe

-46%
International »Gelshield 200« podkład epoksydowy
Od 187,95 zł 349,95 zł (250,60 zł / 1 l)
-46%
International Interprotect
Od 187,95 zł 349,95 zł (250,60 zł / 1 l)

Jak wybrać odpowiednią farbę do łodzi?

Aby odświeżyć lub naprawić łódź, istnieją różne rodzaje farb. Wybór farby do łodzi zależy od tego, którą część łodzi chcesz przemalować. Dlatego istnieją różne farby do łodzi dla danego obszaru użytkowania. Oprócz obszaru użytkowania, jednak estetyka, pielęgnacja lakieru do łodzi, konserwacja i budżet są również ważnymi wskaźnikami, które odgrywają decydującą rolę przy zakupie. Jeśli chodzi o kolorystykę, można zdać się na aktualne trendy kolorystyczne łodzi lub pozwolić zdecydować się własnym preferencjom.

Zwróć uwagę na materiał

Wybór farby do łodzi zależy również od materiału, z jakiego wykonana jest Twoja łódź. Do łodzi z włókna szklanego nadaje się zarówno jednoskładnikowa jak i dwuskładnikowa farba poliuretanowa lub jednoskładnikowa farba emaliowa. W przypadku łodzi drewnianej zalecana jest odporna na światło i warunki atmosferyczne jednoskładnikowa farba do łodzi. Natomiast do drewna profilowanego lub sklejki jachtowej lepiej użyć farby dwuskładnikowej. Jeśli masz łódź z poliestru, to właściwym rozwiązaniem jest lakier dwuskładnikowy.

Lakier do łodzi

-44%
Toplac Plus
Od 95,95 zł 170,95 zł (255,87 zł / 1 l)
-46%
International Interdeck
Od 167,95 zł 309,95 zł (223,93 zł / 1 l)
-42%
Super Gloss HS (farba o wysokim połysku) - INTERNATIONAL
Od 167,95 zł 289,95 zł (223,93 zł / 1 l)

Jak często należy przemalowywać łódź i jak długo utrzymuje się nowa warstwa farby?

W zasadzie kolor bazowy powinien być nakładany raz w roku, ale niektóre kolory bazowe wytrzymują nawet dwa lata. Jeśli łódź jest cały czas w wodzie i jest często używana, należy raz w roku sprawdzić, czy potrzebny jest lakier bazowy. Obowiązuje tu zasada: im bardziej dopracowana i wysokiej jakości jest pierwsza warstwa farby, tym mniej pracy będzie w kolejnych latach.

Dlaczego pogoda odgrywa rolę?

Mimo intensywnych prac przygotowawczych zdarza się, że lakier staje się ślepy, powłoka przeciwporostowa pęka lub farba po prostu nie wysycha. Często zdarza się to podczas prac wiosennych, kiedy w krótkim czasie trzeba doprowadzić łódź do stanu używalności na nadchodzący sezon. Niestety, pogoda nie zawsze gra tak, jak chciałby tego właściciel łodzi. Wiatr, zimno, wysoka wilgotność powietrza powyżej 65 procent, a także wahania temperatury mogą mieć znaczący wpływ na lakier. Dlatego nigdy nie należy malować późnym popołudniem, gdy w nocy robi się zimno i wilgotno. Jeśli farba nie wyschnie odpowiednio wcześnie, nie będzie przylegać to w konsekwencji będzie odpryskiwac.  W najlepszym wypadku należy kierować się odpowiednimi opisami produktów producentów i brać pod uwagę odpowiednie warunki pogodowe.

Jak wybrać odpowiedni środek przeciwporostowy?

  • Hard antifouling, dzięki twardej powierzchni, jest idealny dla łodzi z przyczepą, szybkich łodzi motorowych i łodzi w suchych marinach.
  • Cienki antyfouling ma gładką powierzchnię, co utrudnia przyleganie organizmów. Gładka powierzchnia prowadzi do mniejszego zużycia paliwa i większej prędkości, chociaż nie tworzą się warstwy lakieru.
  • Semipolishing (slow polishing) antifouling zapobiega gromadzeniu się warstw i jest szczególnie odpowiedni dla szybkich łodzi.
  • Self-polishing antifouling (soft antifouling) jest optymalny dla łodzi żaglowych i ma działanie polerujące. W związku z tym, zarówno fouling jak i antifouling ścierają się podczas podróży.
  • Specjalne środki przeciwporostowe do pędników i napędów dostarczane są w butelkach z rozpylaczem i gwarantują łatwą aplikację.

 

Dobierając kolor antyfoulingu należy wziąć pod uwagę, że trwały odcień koloru powstaje dopiero po podlaniu wodą. Dlatego podczas malowania odcień koloru może odbiegać od odcieni podanych w kartach kolorów.

Antifouling

Od 129,95 zł (173,27 zł / 1 l)

Czy są jakieś różnice pomiędzy środkami przeciwporostowymi dla łodzi drewnianych, dla łodzi z włókna szklanego i innych materiałów?

Wiele środków przeciwporostowych jest przeznaczonych do łodzi wykonanych z drewna, stali lub włókna szklanego. Jednak w przypadku łodzi z aluminium i stali nierdzewnej wybór nie jest tak szeroki. W przypadku łodzi wykonanych z włókna szklanego można stosować twarde, samopolerujące i cienkowarstwowe środki przeciwporostowe, przy czym dokładną przydatność do materiału, z którego wykonany jest kadłub, można zaczerpnąć z odpowiednich opisów produktów. To samo dotyczy łodzi drewnianych i stalowych. Cienkowarstwowe lub twarde antifoulingi są szczególnie polecane do łodzi sportowych.

Jak zapewnić, że środki przeciwporostowe są bezpieczne dla środowiska?

Obecnie istnieje wiele zrównoważonych rozwiązań dla żeglarstwa. Antyfouling bez biocydów jest przyjazny dla środowiska, więc Twoja łódź ma podwodną powłokę wolną od toksyn.

Często zadawane pytania - FAQs

Czym jest powłoka przeciwporostowa?

Antifouling to ochronna warstwa farby do łodzi, która zapobiega kolonizacji organizmów porastających.

Dlaczego potrzebujesz farby przeciwporostowej?

Farba przeciwporostowa chroni kadłub, śrubę napędową, dziobowy ster strumieniowy i urządzenia sterowe przed porastaniem, ślimakami i małżami. Farba przeciwporostowa zapewnia również szybsze poruszanie się po wodzie, lepszą kontrolę nad łodzią i niższe zużycie paliwa.